2011/08/21

Chałupniczy NAS

Jakiś już czas temu przekonałem się na własnej skórze, że jeśli chcemy wygodnie przemieszczać się pomiędzy stanowiskami sieci lokalnej, czy też po prostu systemami operacyjnymi, to najlepszą metodą przechowywania danych będzie lokalny serwer plików (NAS). Nie chciałem jednak inwestować, gdyż nie urkywając trochę różnorakiego sprzętu posiadałem już w moich zasobach, ale o tym później. Zdecydowałem, że koniecznie będę miał na moim serwerze Linuxa i dostarczony wraz z nim RAID5 (mdadm) oraz, że całość będzie szyfrowana TrueCryptem (2 algorytmy w XTS). Sam system ładowny miał być z pendrive tak, żeby niepotrzebnie nie tracić miejsca na moich dyskach.

Zebrałem taki sprzęt (orientacyjne ceny):
  1. MS-7168 VER:1C (105),
  2. Athlon64 3000+ (25),
  3. RAM 4x512MB (200)
  4. Chieftec 550W (220),
  5. 4 x 1TB Seagate (880),
  6. Sandisk 8GB (50),
  7. CoolerMaster 330K (140),
  8. CoolerMaster Vortex 752(75)
Wychodzi na to, że pomijając dyski, koszt tego sprzętu wyniósł 800PLN. Owszem, nie jest to mało, ale jest to przynajmniej dwukrotnie mniej aniżeli zakup Gotowego NASa, który obsługiwałby RAID5. Poza tym, w tym przypadku nic nie stoi na przeszkodzie, żeby np. dorzucić jeszcze 4 dyski i zrobić kolejnego RAID5, ale tym razem np z dyskami 2TB w przyszłości. Dodatkowo na NASach, spotyka się szyfrowanie, ale nie jest nim TrueCrypt, a to jego właśnie chciałem w połączeniu z EXT4 i sambą użyć. Jako system operacyjny wybrałem Mageia 1 (64bit), gdyż w sumie to dystrybucję tą znam najlepiej i uniknę dzięki temu niepotrzebnych komplikacji podczas instalacji.

Prędkości:
  1. Zapis(100Mbit): 6.55GB z 10.1 MB/s
  2. Odczyt(100Mbit): 6.55GB z 12 MB/s
Sieciówka jest 1Gbit. ale już widać, że prędkości zapisu 10MB/s się raczej nie przeskoczy, ale odczyt, to kto wie w końcu RAID5 zmniejsza prędkość zapisu a odczyt przyspiesza ;).

Jeśli, ktoś zatem nie potrzebuje super drogiego i zarazem szybkiego urządzenia NAS oraz chce mieć pełną swobodę działania, to polecam moje rozwiązanie ;)

Jak już udało mi się krosa na 1GE zrobić (brązowe zamienia się z niebieskimi to zrobiłem też testy dla tej prędkości
  1. Zapis(1GE): 6.55GB z 15.5 MB/s
  2. Odczyt(1GE): 6.55GB z 24MB/s
Nie jest super szybko, ale spokojnie daje radę ;)